onsdag 3 januari 2007

Ommöblering

Hemma hos oss just nu står det högar med kartonger och vilsna möbler lite här och var. Har ni flyttat kanske ni tänker, nejdå här är det bara en ommöblering på gång. Vi (jag och sambon) fick ett litet ryck dagen innan nyår och kom på att vi skulle skifta rum på vardagsrummet och pianorummet. Sedan dess har det bara rullat på. Vi började tidigt dagen innan nyår med att dra runt med pianot, något som inte var det lättaste eftersom det varken gick att lyfta och inte hade några hjul. Vi blev ståendes mitt i ett dörrhål med sambon kvar inne i rummet och jag på andra sidan och kunde inte komma varken fram eller tillbaka. Det hela slutade med att vi fick ringa till vår granne brandmannen, som kom till vår undsättning. Han och sambon lyfte och grejade och på ett kick hade pianot intagit sin nya plats, på en vägg i matrummet. Där stod det sedan och riktigt sträckte på sig och bredde ut sig. Vilket lyft det blev. Från att ha varit instängt i ett litet rum på 8 kvadratmeter till ett rum på det tredubbla, kom nu pianot till sin rätt. Sedan var det dags för två soffor från det stora allrummet på ovanvåningen att intaga sin nya plats i pianons gamla rum. För att komma dit var vi tvungna att baxa ner dessa två, inte helt lätta pjäser för trappan. Jag tog tag i ena soffan och började gå nedför trappan och sambon lyfte i andra änden och så kånkade vi ner den. Ett tag kändes det som jag hade hela soffan på mina axlar, men jag var mer styrhjälp eftersom sambon var den som fick lyfta alltihop.

Så nu är pianorummet i matrummet, sofforna och vardagsrummet i det gamla pianorummet och allrummet uppe ska bli till ett barnrum, så barnen får varsitt rum. Den flytten håller dottern och sambon på med i skrivandes stund.

En del pustar och andra bleknar när jag talar om för dem att vi håller på att möblera om. Min ena syster kom hit mitt i kaoset och bara skakade på huvudet. Jag kan inte förstå vad det är med mig och att möblera om. Jag blir fullkomligt rastlös om jag inte får ändra lite här och stuva om lite där. Jag var lika dan när jag var liten. Sängen kasades runt och stod på nya ställen varje vecka nästan. En gång tror jag till och med den stod mitt i rummet.

Jag håller med Fyrabarnsmamman om att ommöbleringar för mig skapar energi och det är när man själv håller på att bli svag och orkeslös det är dags för en ommöblering. Då lever allt upp igen. En tråkig lampa eller en möbel kan få en ny plats och vips så blir den som helt ny. Hela huset får ett lyft och sen har man det så ett tag tills man tröttnat på det. Då är det dags igen! Vårt allrum uppe har varit allt utom badrum och kök. Vi har provat att ha vårt sovrum där, matrum, läshörna, TV-rum och nu tillslut blir det till två rum, ett barnrum och ett myshörn med en soffa och bokhyllor.

Nu vet ni lite av vad jag håller på med när jag inte är inne och läser på era bloggar eller skriver här : ) .

/Emma

Inga kommentarer: