fredag 12 januari 2007

Ninna ninna ninanna... dagens boktips

Skrattet bubblar och jag ramlar nästan ur sängen av skratt. Först ler jag lite fånigt, sedan börjar jag fnissa för att senare skratta så både sängen och jag guppar. Jag läser Martina Haags bok "Hemma hos Martina". Jag ska erkänna att jag alltid i intervjuer tyckt hon verkat lite småblåst och dessutom babblar oavbrutet och snabbt så man tappar tråden. Men så fick jag hennes första bok i julklapp och jag måste ta tillbaka vad jag tidigare tyckt om henne. Hon skriver precis som livet är, hon är okomplicerad och fångar de små sakerna i vardagen som ingen annan skriver om men som alla känner igen sig i.

Så här står det på Adlibris sida.
Hemma hos Martina andas hela tillvaron glamour. I Mariah Carey-garderoben som tar upp en hel vägg ligger sidenunderkläderna sorterade i egna fack och klänningarna hänger i färgordning. Hemma hos Martina är det aldrig någon som bråkar. Alla räkningar är betalda i tid och i trädgården ligger stenarna i storleksordning. Barnen har håret vattenkammat helt rakt och katterna öppnar sina kattmatsburkar själva utan att mjaua ett endaste dugg. Martina ljuger aldrig, är aldrig avundsjuk och känner sig aldrig som en tant. När hon är gravid är hon mild och vis, går nästan inte upp någonting och påminner inte ett dugg om Rolf Lassgård i underbyxor. Precis så är det. Absolut inte.

Behöver du skratta lite. Läs boken om du inte gjort det innan!!

Här är min egen lista på saker jag längtar efter just nu:
1. Sovmorgon
2. Spa-weekend
3. Mer pengar i plånboken
4. Ett biobesök (en riktigt härlig feel good film) med pop corn och alltihop
5. Vår och solsken

/Emma

2 kommentarer:

Anonym sa...

Kan inget annat än att hålla med. Den boken lockade till så många skratt. Sträckläsde den.

hulukvarn sa...

vilken trevlig blogg, hittade till den först nu! Besök gärna min, jag har precis börjat blogga!